Hoe kan je zweten voorkomen met een speciaal kussen tegen zweten?

Er zijn mensen die elke nacht wakker worden van een vochtig kussen, wat natuurlijk helemaal niet fijn is. Naast dat je kussen de juiste vorm moet hebben voor de positie waarin jij slaapt, is er ook voor mensen die veel zweten een speciaal kussen verkrijgbaar. Wat voor een kussen dit precies is en wat je nog meer kunt doen tegen overmatig zweten in bed, vertellen wij je graag in dit artikel.

Wat is een kussen tegen zweten

Niemand wilt midden in de nacht wakker worden met een vochtig kussen door het zweten. Gelukkig is dit dan ook te voorkomen, namelijk door middel van een anti-transpiratie kussen. Dit is een kussen welke vochtregulerend is, luchtig en goed ventilerend en is gemaakt van kapok of wol. De vulling van deze kussens zorgen er bovendien voor dat alle overmatige warmte en vocht goed weggedreven kan worden.

Deze kussens zijn altijd gevuld met wol of kapok, maar soms ook met dons. Alle drie de materialen zijn natuurlijke producten, daarnaast zorgen wol en kapok voor een goede vochtregulatie waardoor het kussen niet alleen droog blijft, maar ook comfortabel. Wil je liever een kussen met een soepel gevoel, dan kun je het beste kiezen voor een donzen vulling.

Hoe ontstaat zweet tijdens het slapen?

Om nachtelijk transpireren aan te kunnen pakken, moet je eerst de oorzaak achterhalen. Hoe kan zweten tijdens je slaap getriggerd worden? Omgevingsfactoren, zoals synthetisch beddengoed of een kachel die te hoog staat, kunnen een rol spelen.

Nachtelijk zweten kan ook veroorzaakt worden door medicijnen, voedsel en alcohol. Van antidepressiva en de anticonceptiepil bijvoorbeeld is bekend dat zweten een bijwerking kan zijn. Ook gekruid voedsel kan nachtelijk zweten in de hand werken. Een andere bekende oorzaak is de overgang. De verandering in hormoonspiegels kan leiden tot opvliegers en kan zodoende nachtelijke transpiratie veroorzaken. Ook de volgende factoren kunnen een rol spelen:

  • koorts of infecties
  • stress en angstgevoelens
  • nachtmerries
  • slaapapneu

Speelt geen van bovenstaande factoren een rol bij jou, dan kan het zijn dat je last hebt van hyperhidrosis. Dit betekent dat je zonder aanwijsbare reden last hebt van nachtelijk zweten. Je lichaam moet in dat geval simpelweg meer moeite doen om op een gemiddelde temperatuur te blijven.

De zweetklieren worden veel vaker en sneller aangezet tot zweten, terwijl je eigenlijk gewoon in rust bent of in een koele omgeving verblijft. De exacte oorzaak voor deze aandoening is niet bekend.

De volgende maatregelen kunnen je helpen om weer van een prettige nachtrust te genieten:

  • zorg voor nachtkleding en beddengoed van katoen. Dit materiaal is warmte-regulerend en kan verkoelend werken; daarnaast is het ventilerend. Genoeg keus in ons assortiment!
  • zorg ook voor een dekbed dat bij het seizoen past; een 4-seizoenen dekbed is hier ideaal voor
  • zet de kachel op maximaal 18 graden en laat het raam op een kier staan voor ventilatie
  • vermijd lichamelijke inspanning voor het slapengaan; je lichaam kan dan niet snel genoeg afkoelen
  • neem je medicijngebruik eens onder de loep en overweeg alternatieven met minder bijwerkingen
  • vermijd pittig voedsel en alcohol, zeker vlak voor het slapengaan
  • een anti-transpirant spray kan het overmatig zweten beperken

Natuurlijk is het verstandig de huisarts te raadplegen als geen van bovenstaande tips verbetering brengt of als de oorzaak van het nachtelijk zweten onbekend blijft. Je bed moet immers een plek zijn waar je tot rust komt; hoogste tijd dus om nachtelijk zweten aan te pakken.

Waarom zou je een kussen tegen zweten aanschaffen?

Zweten, transpireren, nachtzweten komt bij veel mensen voor. Het is heel normaal om gedurende de nacht te zweten. Maar wanneer is een bed eigenlijk té warm en zweet je te veel? Mensen die overmatig zweten verliezen minimaal een halve liter vocht per nacht.

Op zich kan dat geen kwaad, maar ongemakkelijk is het wel. Wakker worden met natte kleding en een klam bed is niet fijn. Bij nachtzweten is er sprake van overmatig zweten tijdens het slapen en dat alles onder normale omstandigheden.

Dit kan voorkomen worden door een kussen aan te schaffen speciaal om het zweten tegen te gaan, zoals we hierboven ook al hebben uitgelegd. Daarnaast is het zeker aan te raden een speciale anti-transpiratie matrashoes aan te schaffen, evenals speciaal ademend beddengoed.

Dit zal je zeker helpen, zodat je een normale nachtrust kunt hebben zonder dat je telkens wakker wordt van een vochtig kussen.

Zorg er daarnaast ook voor dat je de slaapkamer lekker koel houdt, ook in de koudere maanden. Ventileer je kamer elke dag en zorg daarnaast voor goede zonwering indien dit nodig is. De meest ideale temperatuur voor op de slaapkamer is 18 graden.

Als laatste is het ook verstandig op te letten wat je in de avond nog aan eten en drinken naar binnen werkt. Scherpe kruiden zijn sowieso af te raden, maar ga vlak voor het slapengaan ook geen koude frisdrank of alcohol meer drinken. Je lichaam moet daar hard voor werken, waardoor jij het alleen maar warmer krijgt.

      Kussen tips
      Enable registration in settings - general