Hoe kan je schouderpijn oplossen door een kussen tegen schouderpijn?

21% van de Nederlandse bevolking (2019) heeft last van schouderklachten. Schouderklachten en schouderblessures zijn vaak ontzettend pijnlijk en vervelend en kunnen dagelijkse bezigheden enorm belemmeren.


Maar wat is het verband tussen schouderklachten en een hoofdkussen of het matras? Zowel het hoofdkussen als het matras kan een grote impact hebben op het herstellen van schouderklachten. Een goed matras zorgt voor een betere doorbloeding en dat er minder directe druk op het schoudergewricht kan komen. Ook een (hoger) hoofdkussen kan voor minder druk op de schouder zorgen.

Een herhaaldelijke maken van dezelfde beweging is één van de meest voorkomende oorzaken van schouderklachten. Bijvoorbeeld door langdurig en dagelijkse werkzaamheden achter de computer en/of laptop en langdurig autorijden.

Maar ook het boven je macht werken zoals bijvoorbeeld bij het schilderen van een plafond of het knippen van een heg kan leiden tot een (slijmbeurs)ontsteking. Een slijmbeursontsteking is lastig te genezen en één van de meest voorkomende oorzaken van schouderklachten. Daarnaast kunnen schouderklachten ook veroorzaakt worden door een beklemde zenuw, een peesontsteking of peesscheuring in de schouder of door schouderinstabiliteit.

Wat is een kussen tegen schouderpijn?

Nek- en schouderklachten kunnen ontstaan door een verkeerde slaaphouding. Een goed kussen, passend bij je postuur en slaapsysteem, helpt bij een goede houding en de juiste ondersteuning van het hoofd, de schouders en de nek. Een hoofdkussen met een neksteun wordt vaak geadviseerd. Het biedt steun aan het hoofd en ontlast de nekwervels. Ook vormvaste hoofdkussens kunnen nek- en schouderklachten tegengaan.

Eigenschappen van een anti-nekklacht hoofdkussen:

  • Het kussen is vormvast of bevat een neksteun
  • Het ontlast de nekwervels
  • Passend bij de slaaphouding; rug, buik of zij
  • Verschillende stevigheidsklassen mogelijk
  • Keuze uit diverse vullingen.

Kan schouderpijn komen van een slecht kussen?

Nek- en schouderklachten na het slapen komen regelmatig voor. Gebeurd dit één keer, dan is er nog niet zoveel aan de hand. Echter, wanneer dit bijna dagelijks voorkomen is het toch verstandig te kijken naar de oorzaak. Dit kan namelijk heel goed komen door een verkeerde slaaphouding, en dus door een verkeerd kussen.

Nek- of schouderklachten na het slapen kunnen verschillende oorzaken hebben.

  • Verkeerde houding

De meest voorkomende oorzaak is een verkeerde slaaphouding. Als de nek en rug niet in een ontspannen houding liggen, kunnen klachten ontstaan of verergeren. Vooral mensen die op hun buik slapen hebben vaak last van nekklachten of schouderklachten na het slapen door een verkeerde slaaphouding. De rugwervels liggen dan namelijk niet goed tegen elkaar aan, waardoor een goede doorbloeding wordt belemmerd en zenuwen bekneld kunnen komen te zitten.

  • Verkeerd hoofdkussen

Een hoofdkussen dat niet is afgestemd op je slaaphouding kan ook leiden tot nekpijn of schouderpijn. Door een verkeerd hoofdkussen kan er spanning in de nekspieren optreden waardoor er klachten ontstaan.

  • Verkeerd matras

Ook het matras heeft invloed op de houding van de rug- en nekwervels. Bijvoorbeeld wanneer een matras te zacht of te slap is, zakken de wervels te diep weg in het matras waardoor deze in een ongemakkelijke houding komen te liggen. Als dit te lang aanhoudt, kan dat de nekpijn en schouderpijn na het slapen veroorzaken.

Een verkeerde slaaphouding is dus vaak de oorzaak van nekpijn of schouderpijn. Het beste is om op de zij of op de rug te slapen. Probeer dus eens in de gaten te houden wat je slaaphouding is en of dat een fijne houding is voor de rug en nek. Voorkom dat je in een ¾ houding komt te liggen (half op de zij en half op de buik). In deze houding liggen de rugwervels namelijk op een verkeerde manier tegen elkaar aan. Verder is het belangrijk om de armen naast het lichaam te houden in plaats van naar boven. Dit belemmert namelijk ook de doorbloeding.

Langdurig een verkeerde slaaphouding aanhouden kan zelfs de wervelkolom beschadigen en hevigere klachten geven.

Is het verstandig om een kussen tegen schouderpijn te kopen?

Een kussen en matras, afgestemd op jouw slaaphouding, lengte en gewicht, is cruciaal om klachten te voorkomen. Laat je goed informeren over het juiste kussen en matras voor je lichaam. Ook moeten het kussen en het matras op elkaar afgestemd zijn. Harde matrassen hebben een hoger kussen nodig en zachtere matrassen een zachter kussen. Draai je matras eens in de zoveel tijd om, zodat het niet op één plek te ver inzakt.

Naast zorgen voor de juiste slaaphouding, hoofdkussen en matras geven we nog een aantal andere tips die ervoor kunnen zorgen dat de nekklachten of schouderklachten verminderen.

Leg je telefoon op tijd weg

Lig je vaak ’s avonds nog even met je telefoon in bed? Doe dit liever niet! Je buigt dan vaak het hoofd naar voren om naar de telefoon te kijken. Dit geeft spanning op de nekspieren en hierdoor zijn ze niet helemaal ontspannen voordat je gaat slapen.

Strek de nek voordat je naar bed gaat

Door je nek te strekken voor het slapengaan, worden de strakke spieren losgemaakt en zorg je ervoor dat je met een ontspannen nek de nacht in gaat.

Massage

Stress kan (lichte) spanning in de nek veroorzaken. Deze spanning kan ’s nachts toenemen. Door een (zelf)massage in de nek kunnen deze spanningsklachten verlicht worden. Heb je vaak last van nekklachten door stress? Neem dan contact op met een fysiotherapeut.

Rustige bewegingsoefeningen

Met rustige oefeningen kun je de nekspieren losmaken. Probeer voor het slapen je nek te bewegen door links en rechts te kijken en zijwaarts te buigen.

Warmte

Warmte is een uitstekende oplossing voor verkrampte spieren. Ook verbetert warmte de doorbloeding. Een warme douche kan veel verlichting geven of maak gebruik van een kruik.

Overdag meer bewegen

Te weinig bewegen is een oorzaak voor nekklachten en schouderklachten. Probeer daarom ook overdag zoveel mogelijk te bewegen. Heb je een zittend beroep? Probeer dan tussendoor wat vaker te lopen of doe de bewegingsoefeningen (zoals hierboven toegelicht) een aantal keer per dag.

1

Litollo lichaamskussen tegen schouderpijn

9Expert Score
Hoogste kwaliteit lichaamskussen tegen schouderpijn

Als je slaapt heb je geen controle over hoe je ligt; je begint in een comfortabele houding, maar in je slaap ontspannen je spieren en kunnen je gewrichten onbewust in belastende posities terecht komen. 

Pluspunt(en)
  • Lekker zacht
  • Goede steun
  • Goed tegen schouderpijn
Minpunt(en)
  • Geen

      Kussen tips
      Enable registration in settings - general